Wyzwania

Artykuł „Wyzwania blended learning w szkolnictwie wyższym w ujęciu globalnym północ-południe: systematyczny i integracyjny przegląd literatury” autorstwa Sareen i Mandala analizuje przeszkody w implementacji blended learning w szkolnictwie wyższym. Autorzy, opierając się na przeglądzie 39 publikacji z lat 2000–2023, identyfikują 16 barier w tej dziedzinie, w tym m.in. bierną naukę, ograniczenia projektowe i braki w szkoleniach. Sareen i Mandal wskazują na rozbieżności w charakterze barier między Globalnym Południem a Globalną Północą. Podczas gdy na Południu dominują problemy z dostępem do technologii i jakością treści, na Północy na pierwszy plan wysuwają się kwestie związane z dobrostanem psychicznym, zarządzaniem czasem i wsparciem instytucjonalnym. W oparciu o swoje ustalenia, autorzy proponują model barier w blended learning, oparty na koncepcji Społeczności Uczenia Się, który może stanowić punkt wyjścia do dalszych badań i usprawnienia procesu wdrażania tego modelu edukacji.

Jakie są główne wyzwania związane ze stosowaniem blended lerning w szkolnictwie wyższym?

Wdrażanie blended learningu (BL) w szkolnictwie wyższym wiąże się z wieloma wyzwaniami, które obejmują studentów, nauczycieli i instytucje. Źródła wskazują na 16 głównych kategorii wyzwań:

  • Ograniczone umiejętności samoregulacji: Studenci mają trudności z zarządzaniem czasem, organizacją pracy i utrzymaniem motywacji w środowisku BL, szczególnie w przypadku nauki z domu.
  • Bierna nauka: Zarówno studenci, jak i nauczyciele wykazują tendencję do biernego uczenia się, preferując tradycyjne metody nauczania. Przejawia się to niechęcią do angażowania się w aktywne metody online, takie jak fora dyskusyjne.
  • Paradoksy indywidualne: Studenci i nauczyciele napotykają trudności w zastosowaniu wiedzy zdobytej online w praktyce, obawiają się oszustw podczas egzaminów online i wykazują ograniczoną satysfakcję z BL.
  • Ograniczenia w zakresie zdrowia psychicznego: Nauka online, szczególnie w czasie pandemii, wiąże się ze stresem, lękiem, depresją, samotnością i wypaleniem zawodowym.
  • Ograniczona infrastruktura ICT: Brak dostępu do stabilnego internetu, komputerów i odpowiedniego oprogramowania stanowi barierę dla studentów i nauczycieli.
  • Problemy z łącznością cyfrową: Niska jakość internetu, częste rozłączanie i opóźnienia utrudniają naukę i prowadzenie zajęć online.
  • Ograniczenia związane z treścią: Studenci często spotykają się z nieaktualnymi, niespójnymi treściami online. Problemem są również bariery językowe i brak dostępności dla osób niepełnosprawnych.
  • Ograniczenia w zarządzaniu zasobami: Studenci mają trudności z poruszaniem się po dużej ilości materiałów online, co utrudnia im znalezienie potrzebnych informacji.
  • Brak instytucjonalizacji: Brak spójnej strategii, polityki i wsparcia instytucjonalnego dla BL utrudnia jego wdrożenie i efektywne wykorzystanie.
  • Ograniczone relacje międzyludzkie: Brak bezpośredniego kontaktu między studentami a nauczycielami prowadzi do poczucia izolacji i utrudnia budowanie społeczności.
  • Ograniczenia w socjalizacji: Studenci mają ograniczone możliwości współpracy i interakcji w środowisku online, co utrudnia im naukę od siebie nawzajem.
  • Brak wsparcia: Niewystarczające wsparcie techniczne i problemy z platformami edukacyjnymi utrudniają naukę i prowadzenie zajęć online.
  • Ograniczenia projektowe: Źle zaprojektowane zadania online, nadmiar materiałów do nauki i nadmierne obciążenie pracą prowadzą do frustracji i demotywacji.
  • Brak celu: Studenci często nie widzą sensu w niektórych zadaniach online, co prowadzi do ich zniechęcenia i braku zaangażowania.
  • Ograniczenia w zakresie wzmocnienia: Brak nadzoru i opóźniona informacja zwrotna utrudniają studentom monitorowanie postępów i korygowanie błędów.
  • Brak szkoleń: Studenci i nauczyciele nie posiadają wystarczającej wiedzy i umiejętności z zakresu BL, co utrudnia im efektywne korzystanie z jego możliwości.

Źródła wskazują również na istotne różnice w wyzwaniach, z jakimi borykają się kraje globalnego Południa i Północy.

Należy podkreślić, że informacje te pochodzą z badań przeprowadzonych w określonych kontekstach i mogą nie odzwierciedlać pełnego spektrum wyzwań związanych z BL.