SOFLA

Podejście SOFLA (Synchronous Online Flipped Learning Approach) to model pedagogiczny, który dostosowuje zasady uczenia się odwróconego do nauczania online. Kluczową zaletą wdrażania SOFLA jest to, że replikuje najważniejszą część nauczania odwróconego, czyli interaktywny i dynamiczny charakter uczenia się, który wynika z przeniesienia działań prowadzonych przez nauczyciela poza klasę.

Oto główne zasady SOFLA:

  • Uczniowie angażują się w treści kursu przed zajęciami synchronicznymi. W tym początkowym etapie uczniowie wykonują różne czynności o niskim poziomie taksonomii Blooma przed wzięciem udziału w synchronicznych sesjach klasowych.
  • Sesje synchroniczne odbywają się w wirtualnej klasie w czasie rzeczywistym. Te sesje powinny być nagrywane i zapisywane, aby uczniowie mogli je przeglądać wraz ze wszystkimi pracami wykonanymi na tablicach i w pokojach podgrupach.
  • Nauczyciele angażują uczniów w zajęcia, w których uczniowie przejmują inicjatywę. Nauczyciel nie jest w centrum uwagi podczas synchronicznych sesji SOFLA.
  • Sesje synchroniczne SOFLA mają określony cykl. Sesje synchroniczne zazwyczaj odbywają się w Zoomie, Adobe Connect lub innej aplikacji do wideokonferencji, która umożliwia udostępnianie ekranu i pokoje podgrup.
  • Nauczyciele powinni rozważyć, w jaki sposób uczenie się jest zorganizowane zarówno w środowisku synchronicznym, jak i asynchronicznym. W rezultacie nauczyciele mogą przemyśleć nauczanie języka, wracając do podstaw, aby projektować zajęcia edukacyjne i doświadczenia, które wspierają cele edukacyjne w określonym kontekście nabywania języka.

Model SOFLA składa się z serii ośmiu kroków, z których każdy określa, w jaki sposób uczenie się odbywa się w sposób asynchroniczny i synchroniczny. Oto osiem kroków SOFLA:

  1. Prace wstępne (asynchroniczne)
  2. Czynności związane z logowaniem (synchroniczne)
  3. Grupowe zastosowanie (synchroniczne)
  4. Podgrupy (synchroniczne)
  5. Udostępnianie (synchroniczne)
  6. Zapowiedź i odkrywanie (synchroniczne)
  7. Instrukcje zadań (synchroniczne)
  8. Refleksja (synchroniczne)

SOFLA, z ośmioetapowym cyklem uczenia się, stanowi skuteczne przeformułowanie uczenia się online, które zawiera zasady i filary uczenia się odwróconego i pomaga stworzyć obecność nauczyciela online.

SOFLA (Synchronic Online Flipped Learning Approach) to innowacyjne podejście do nauczania online, które łączy w sobie zalety metody odwróconej klasy z interaktywnymi sesjami synchronicznymi. Wdrożenie SOFLA niesie za sobą wiele korzyści dla uczenia się języka angielskiego online.

  • Zwiększona interakcja: SOFLA zapewnia uczniom wiele okazji do interakcji, zarówno synchronicznie w wirtualnej klasie i grupach roboczych, jak i asynchronicznie, poprzez interaktywne wspólne czytanie i narzędzia online (np. wiki, blogi, czasopisma i Dokumenty Google) lub przestrzenie współdzielone, takie jak Padlet i Miro.
  • Lepsze zrozumienie materiału: Przeniesienie tradycyjnego wykładu do przestrzeni asynchronicznej pozwala uczniom uczyć się we własnym tempie i wielokrotnie wracać do materiału. Z kolei synchroniczne sesje dają możliwość wyjaśnienia wątpliwości i zastosowania wiedzy w praktyce, co przekłada się na lepsze zrozumienie.
  • Rozwój krytycznego myślenia: SOFLA zachęca uczniów do organizowania i wykorzystywania nowej wiedzy – najpierw podczas pracy w grupach, a następnie rozwiązując problemy w mniejszych zespołach. W obu przypadkach nauczyciel projektuje zadania tak, aby rozwijać umiejętności krytycznego myślenia.
  • Dostosowanie do indywidualnych potrzeb: SOFLA umożliwia nauczycielom różnicowanie nauczania, zarówno poprzez dobór materiałów asynchronicznych, jak i projektowanie zadań grupowych. Dzięki temu uczniowie na każdym poziomie zaawansowania mogą rozwijać swoje umiejętności w sposób efektywny.
  • Wzmocnienie poczucia wspólnoty: Regularne synchroniczne sesje online pozwalają uczniom na “spotkanie” się ze sobą, współpracę i podtrzymanie poczucia przynależności do grupy.
  • Doskonalenie umiejętności technologicznych: Uczniowie korzystający z SOFLA uczą się obsługi różnorodnych narzędzi i platform online, co jest cenną umiejętnością w dzisiejszym świecie.

Warto zauważyć, że źródła skupiają się na zaletach SOFLA dla uczenia się języka angielskiego. Być może istnieją badania dotyczące zastosowania tej metody w innych dziedzinach, ale nie są one przedmiotem analizy w tych materiałach.

Trzy główne zalety stosowania metody odwróconej klasy w nauczaniu to:

  • Zwiększenie zrozumienia: Przeniesienie wykładu poza klasę pozwala uczniom na uczenie się we własnym tempie i wielokrotne oglądanie materiałów, co sprzyja lepszemu zrozumieniu treści.
  • Zwiększenie interakcji: Metoda odwróconej klasy pozwala na poświęcenie większej ilości czasu na zajęciach interakcjom między uczniami a także między uczniem a nauczycielem.
  • Zwiększenie krytycznego myślenia: Uczniowie mają więcej możliwości rozwijania umiejętności krytycznego myślenia, ponieważ podczas zajęć koncentrują się na stosowaniu wiedzy i rozwiązywaniu problemów, a nie na biernym słuchaniu wykładu.