Odwrócona klasa

Odwrócona klasa to taka, która koncentruje się na rozwijaniu zrozumienia uczniów w klasie, a nie poprzez wykłady. W tym przypadku tradycyjny model klasy zostaje zmieniony, z pracą domową wykonywaną w klasie i wykładami oglądanymi w domu. Celem odwrócenia klasy jest zapewnienie uczniom głębszego doświadczenia w nauce, gdy instruktorzy prowadzą ich przez materiał. Podkreślane są umiejętności myślenia wyższego rzędu, a także umiejętności zastosowania, a nie tylko rozumienia.

Odwrócona klasa odnosi się do odwrócenia tradycyjnego modelu edukacyjnego. W odwróconej klasie uczniowie oglądają lekcje w domu i opanowują materiał w szkole we współpracy z rówieśnikami lub instruktorem. Korzyści płynące z tego modelu obejmują zapewnienie uczniom większej kontroli nad ich edukacją, promowanie nauki skoncentrowanej na uczniu i współpracy oraz oferowanie dostępu do lekcji w domu. Wady tego modelu obejmują tworzenie przepaści cyfrowej, poleganie na przygotowaniu i zaufaniu uczniów oraz wydłużenie czasu spędzanego przed ekranami zamiast przed ludźmi lub miejscami.

Oto ogólne zalety stosowania metody „odwróconej klasy” w kontekście nauczania:

  • Zwiększona wiedza: Uczniowie postrzegają metodę „odwróconej klasy” jako korzystną dla zwiększenia ich wiedzy. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie mają możliwość zapoznania się z materiałem we własnym tempie przed zajęciami, co pozwala im na lepsze zrozumienie treści.
  • Lepsze zapamiętywanie pojęć: Uczniowie uważają, że metoda „odwróconej klasy” pomaga im lepiej zapamiętywać omawiane pojęcia.
  • Zaangażowanie i wyniki w nauce: Metoda „odwróconej klasy” może prowadzić do większego zaangażowania uczniów w proces uczenia się i lepszych wyników w nauce. Dzieje się tak dlatego, że uczniowie są bardziej skłonni do aktywnego udziału w zajęciach, jeśli mieli już okazję zapoznać się z materiałem.
  • Satysfakcja: Uczniowie są bardziej zadowoleni z procesu uczenia się, gdy stosuje się metodę „odwróconej klasy”. Może to wynikać z poczucia większej kontroli nad własnym procesem uczenia się.
  • Elastyczność: Metoda „odwróconej klasy” oferuje elastyczność w nauczaniu i uczeniu się. Uczniowie mogą uczyć się w miejscu i czasie, które im odpowiadają.
  • Lepsze przygotowanie do zajęć: Uczniowie czują się lepiej przygotowani do zajęć, gdy stosuje się metodę „odwróconej klasy”. Dzieje się tak, ponieważ mają oni już podstawową wiedzę na temat omawianych treści.
  • Wspieranie autonomii: Metoda „odwróconej klasy” sprzyja autonomii uczniów. Uczniowie są odpowiedzialni za własne uczenie się i mają większy wpływ na to, jak i kiedy się uczą.

Sukces metody „odwróconej klasy” zależy od starannego zaprojektowania przez nauczycieli działań przed i w trakcie zajęć. Ważne jest również, aby materiały edukacyjne były zwięzłe, interaktywne, odpowiednie i interesujące.