PowerPoint

W aktualnej wersji Microsoft 365 można nagrać cała prezentację programu PowerPoint lub tylko jeden slajd, zarejestrować głos, odręczne pisanie a także wideo. Takie nagranie można wyeksportować jako plik wideo. Nagraj to udoskonalona wersja polecenia Nagraj pokaz slajdów umożliwiająca rozszerzone możliwości.

Nowa główna lokalizacja przycisku Nagraj znajduje się na górnym pasku aplikacji na wysokości nazw kart wstęgi po prawej stronie okna aplikacji obok przycisków Udostępnij i Prezentuj w aplikacji Teams.

Karta Nagraj jest nowością i zawiera wszystkie opcje rejestrowania pokazu slajdów.

Proces nagrywania można także uruchomić z poziomu karty Pokaz slajdów, gdzie w grupie Przygotowanie znajduje się przycisk Nagraj. Umożliwia on wykonanie nagrania albo Od bieżącego slajdu albo Od początku.

Nowe okno Nagrywania zawiera dwa ekrany: Nagraj i Eksportuj. Po wybraniu opcji Nagrywania zostanie domyślnie otwarty ekran Nagraj. W górnej części ekranu znajduje się zestaw narzędzi, które sterują procesem nagrywania.

  1. Po lewej stronie znajduje się przycisk Edytuj – umożliwia on powrót do klasycznej edycji slajdów.
  2. Po prawej stronie znajduje się przycisk Eksportuj – używamy go po zakończeniu nagrania, gdy chcemy wyeksportować nagranie do formatu MP4 jako film.
  3. Duży czerwony przycisk w środkowej części to Start, który uruchamia proces nagrywania
  4. Na prawo od niego znajduje się przycisk Pauza, który umożliwia chwilowe wstrzymanie nagrania.
  5. Na lewo od przycisku uruchamiającego nagrywanie jest przycisk Powtórz umożliwiający powtórzenie nagrania.
  6. Na lewo od powtórz znajduje się informacja o chronometrażu całego nagrania i aktualnego slajdu oraz szara kropka, która staje się czerwona w czasie nagrania.
  7. Ikona kamery służy do włączania i wyłączania kamery.
  8. Ikona mikrofonu służy do włączania i wyłączania mikrofonu.
  9. Kolejna ikona włącza automatyczne przewijanie.
  10. Poziomy trzykropek to rozwijalne menu opcji wyboru kamery i mikrofonu.

W dolnej części ekranu znajdują się dodatkowe, pomocnicze narzędzia sterujące procesem nagrywania.

  1. Po lewej stronie znajdują się dwa przyciski umożliwiające nawigację między slajdami – przejście do przodu i do tyłu
  2. Po środku znajdują się znane i klasyczne przyciski związane z rysowaniem – wybór narzędzia i koloru: wskaźnika, gumki, pióra i zakreślacza.
  3. Drugi od prawej przycisk to Tryb kamery. Możemy wybrać albo Pokaż tło albo Rozmyj tło.
  4. Skrajny prawy przycisk to Widoki. Umożliwia on wybór jednego z trzech trybów.
    Prompter – ponad slajdami znajdują się notatki dla aktualnego slajdu, co pozwala na korzystanie z nich przy zachowaniu kontaktu wzrokowego z odbiorcami w nagranym materiale.
    Widok prezentera – widzimy z prawej strony miniaturę następnego slajdu a pod nią notatki dla bieżącego slajdu
    Widok slajdu – widzimy jedynie bieżący slajd

Możliwy jest podgląd nagrania, który pozwala na podgląd zarejestrowanej narracji, animacji, odręcznego pisma i ruchów wskaźnika laserowego na bieżącym slajdzie bez zamykania ekranu nagrywania. Po zarejestrowaniu narracji dla bieżącego slajdu na dole slajdu pojawi się automatycznie przycisk Odtwórz i Wstrzymaj. Kliknięcie na przycisk Eksportuj spowoduje przejście do ekranu (okna) Eksportu.

Domyślna nazwa pliku MP4 i jego lokalizacja są takie jak wyjściowego pliku PPTX – możemy to oczywiście zmienić. Domyślna rozdzielczość to Full HD czyli 1080p. Sugeruję to zmienić klikając na Dostosuj eksport. Rozdzielczość HD czyli 720p jest absolutnie wystarczająca. Kliknięcie na czerwony przycisk Eksportuj wideo rozpocznie proces tworzenia pliku MP4, co w przypadku długich nagrań i wysokiej rozdzielczości może potrwać nawet kilka minut.

Końcowe porady praktyczne

  1. PowerPoint dodaje nagrania oddzielnie dla poszczególnych slajdów. Jeśli chcemy coś zmienić w nagraniu możemy tego dokonać dla poszczególnych slajdów. Można także zmieniać kolejność slajdów bez potrzeby powtarzania nagrania. Podczas nagrywania można więc zrobić przerwę.
  2. PowerPoint nie nagrywa ani dźwięku ani wideo podczas przejść między slajdami. Trzeba więc pamiętać, aby nie prowadzić narracji podczas przejść. Co więcej na początku i na końcu każdego slajdu jest chwila wyciszenia.
  3. Przed rozpoczęciem nagrania warto upewnić się na podglądzie wideo, czy wszystko jest poprawnie skonfigurowane.
  4. Po zakończeniu nagrania pierwszego slajdu warto odtworzyć nagranie, aby upewnić się, że wszystko jest skonfigurowane prawidłowe a jakość dźwięku i obrazu z kamery są akceptowalne.
  5. Najprościej jest wykonywać nagranie na laptopie z ekranem dotykowym i kamerą – nie są potrzebne żadne dodatkowe zewnętrzne urządzenia, ale…
  6. Pisanie po ekranie laptopa powoduje nagrywanie dodatkowych dźwięków – można w takim przypadku skorzystać z zewnętrznego mikrofonu albo kamery z mikrofonem

Filmowe podsumowanie Microsoft