Blended Learning

Blended learning (kształcenie mieszane) to podejście do edukacji, w którym tradycyjne zajęcia w klasie są uzupełniane lub wspierane technologią, a uczniowie korzystają zarówno z zasobów online, jak i offline. Wykorzystywane technologie są bardzo różnorodne, a stopień ich wdrożenia różni się znacznie w zależności od szkoły lub instytucji. Dlatego podejście to nie jest sztywną pedagogiką ani modelem uczenia się. Wbrew pozorom blended learning nie ma na celu zastąpienia nauczycieli technologiami. Zamiast tego nauczyciele korzystają z technologii, aby wspierać swoje zajęcia i lepiej koncentrować się na indywidualnych potrzebach uczniów. Daje to zupełnie nowy zestaw możliwości pod względem elastyczności i dostępności, stawiając ucznia w centrum procesu uczenia się. Kształcenie mieszane opiera się na szerokiej gamie technologii. Mogą to być komputery, tablice interaktywne, LMS (systemy zarządzania nauczaniem), wideokonferencje, rozwiązania oparte na chmurze lub pełne programy nauczania online. Wykorzystanie dostępnych technologii waha się od prostego udostępniania zasobów lub treści lekcji za pośrednictwem rozwiązań opartych na chmurze, takich jak kompleksowe programy, w których wszystkie lekcje i zadania odbywają się online. W rzeczywistości blended learning może być wdrażany na wiele różnych sposobów. Pojęcie blended learning nie opisuje żadnej konkretnej metody ani pedagogiki. Zamiast tego opisuje każdą metodę lub model edukacji, który integruje (miesza, blenduje) technologie cyfrowe. Innymi słowy, jest to nadrzędny paradygmat obejmujący wiele metodologii i praktyk.

Według amerykańskiego Departamentu Edukacji połączenie nauczania i uczenia się w klasie i przez Internet oferuje dostęp do najszerszego zakresu trybów i metod uczenia się w celu rozwijania umiejętności i wiedzy uczniów. Wiele wyników badań dotyczących blended learning wskazuje na wzrost zdolności uczniów do uczenia się we współpracy, kreatywnego myślenia, samodzielnego studiowania i dostosowywania własnych doświadczeń edukacyjnych do indywidualnych potrzeb. Innowacyjni nauczyciele od wielu lat tworzą nowe metody nauczania łącząc elementy klasycznego nauczania z nauką opartą na technologii, aby połączyć uczących się wirtualnie. Od późnych lat 90-tych, kiedy zaczęły pojawiać się proste systemy zarządzania nauczaniem, blended blended learning rozwijał się bardzo szybko. Obecnie istnieje wiele możliwych kombinacji i permutacji.

Obecnie komputery, tablety i smartfony są dostępne dla większości populacji na świecie,
a nauczanie z wykorzystaniem technologii stało się bardziej zróżnicowane i dostępne. Coraz więcej instytucji i nauczycieli dodaje nauczanie przez Internet do swoich metod nauczania, a uczniowie mają dostęp do wielu aplikacji wspierających ich naukę. Mantra “zawsze i wszędzie” (anytine & anywhere) została przyjęta, aby opisać nową falę edukacji. Jednak pojęcie to jest kwestionowane przez niektórych praktyków i badaczy edukacji, którzy wiedzą, że kompetencje uczenia się nie są uniwersalne, umiejętności uczniów bardzo różnią się od umiejętności potrzebnych do uczestnictwa w mediach społecznościowych, a dostęp do szerokopasmowego Internetu nie jest równomiernie rozłożony. Nauczyciele są nadal kluczową częścią blended learning – nauczyciele, którzy posiadają wiedzę przedmiotową i podstawowe umiejętności technologiczne, wraz z nowymi metodami pedagogicznymi, które idą w parze z technologią, takimi jak konstruktywizm i współpraca. Wiedza specjalistyczna w zakresie blended learning zapewnia jedno i drugie.