Podstawy

Artykuł „What is Blended Learning?” z bloga LearnUpon definiuje blended learning jako połączenie tradycyjnego nauczania z elementami online. Wskazuje na korzyści z tego typu edukacji dla firm, takie jak redukcja kosztówwiększa elastyczność i lepsze zaangażowanie uczących się. Autorzy opisują kroki tworzenia programu blended learning, w tym definiowanie celówzapewnienie interaktywności i wprowadzenie systemu ocen. Podkreślają również istotną rolę platformy LMS, która usprawnia zarządzanie, dostarczanie i monitorowanie szkoleń. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki, jak zintegrować webinary z platformą LMS, aby zwiększyć efektywność blended learning.

Jakie są główne cechy i zalety uczenia się mieszanego

Uczenie mieszane, zwane również hybrydowym, łączy w sobie materiały edukacyjne online i możliwości interakcji online z tradycyjnymi metodami nauczania w sali lekcyjnej. To podejście pozwala na elastyczność, ponieważ firmy mogą korzystać z różnych metod uczenia się online, takich jak webinary, aby nagrywać sesje szkoleniowe do późniejszego wykorzystania. Grywalizacja i certyfikaty mogą zwiększyć zaangażowanie uczniów poprzez dodanie nagród i przyjaznej rywalizacji. Ponadto uczenie mieszane obniża koszty szkoleń bezpośrednich, takie jak podróże, zakwaterowanie i drukowane materiały szkoleniowe. Pozwala również na wdrożenie szkoleń na dużą skalę, ułatwiając szkolenia globalne.

Oto główne cechy uczenia się mieszanego:

  • Łączy naukę online i offline: Łączy tradycyjne metody nauczania w klasie z materiałami i interakcjami online.
  • Elastyczność: Uczniowie mogą uczyć się w dogodnym dla siebie czasie i tempie dzięki połączeniu szkoleń online i zadań.
  • Interaktywność: Wykorzystuje różnorodne metody online, takie jak webinary i grywalizacja, aby zwiększyć zaangażowanie i uatrakcyjnić szkolenia.
  • Dostępność: Umożliwia szkolenia na dużą skalę, w tym globalną, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów szkoleń bezpośrednich.

Zalety uczenia się mieszanego obejmują:

  • Wyższy zwrot z inwestycji (ROI): Zmniejszenie kosztów szkoleń bezpośrednich i możliwość szkolenia większej liczby osób przy niższych kosztach.
  • Większa elastyczność: Uczniowie mają większą kontrolę nad swoim procesem uczenia się i mogą dostosować go do swojego harmonogramu.
  • Lepsze zaangażowanie: Różnorodne metody online, grywalizacja i certyfikaty sprawiają, że uczenie się jest bardziej wciągające i przyjemne.
  • Dostęp do szerszego zakresu zasobów: Uczniowie mogą uzyskać dostęp do szerszego zakresu materiałów i zasobów online, co może poprawić ich doświadczenia edukacyjne.

Należy pamiętać, że celem uczenia się mieszanego jest połączenie mocnych stron tradycyjnych i internetowych metod uczenia się, aby zapewnić uczniom bardziej wciągające doświadczenie edukacyjne. Wykorzystuje najlepsze cechy obu światów, przynosząc korzyści zarówno uczniom, jak i instruktorom.

Jakie są kluczowe elementy udanego programu uczenia się mieszanego w kontekście korporacyjnym i akademickim?

Aby program uczenia się mieszanego odniósł sukces, zarówno w kontekście korporacyjnym, jak i akademickim, kluczowe jest uwzględnienie kilku elementów:

  • Jasno określone cele: Podobnie jak w przypadku każdego modelu szkolenia, należy zacząć od celu. Należy zadać sobie pytanie, jaki jest cel szkolenia i jaki jest jego ostateczny rezultat. To nie tylko zapewni przejrzystość dla uczących się, ale także umożliwi stworzenie bardziej ukierunkowanego programu, który zapewni uczącym się niezbędne umiejętności i wiedzę.
  • Interaktywność: Kursy uczenia się mieszanego mogą być tak interaktywne, jak sobie tego życzysz. To od Ciebie zależy, ile nauki będzie odbywać się za pośrednictwem szkoleń online, a ile w ramach nauki we własnym tempie. Można na przykład wyznaczyć uczącym się zadanie do wykonania przed webinarium na żywo. Podczas webinarium omawiasz zadanie i przedstawiasz rozwiązania.
  • Oceny: Na koniec programu należy monitorować i oceniać postępy uczących się. Pozwoli to ocenić, jak skuteczne było szkolenie i czy istnieją jakieś luki w wiedzy, które należy uzupełnić. Platforma LMS umożliwia łatwe ustawienie egzaminów lub ocen, które mają zostać przeprowadzone na koniec szkolenia.
  • Narzędzia do uczenia się społecznościowego: Aby uczenie się mieszane było bardziej atrakcyjne i wciągające, upewnij się, że Twoja platforma LMS jest wyposażona w funkcje uczenia się społecznościowego. Narzędzia te zachęcają uczących się do dzielenia się swoimi doświadczeniami edukacyjnymi i wiedzą zdobytą podczas szkolenia. Promują również komunikację między trenerami a uczącymi się. Ułatwiając tę komunikację za pośrednictwem forum LMS, tworzona jest przestrzeń, w której uczący się mogą wspierać się nawzajem i uczyć się od siebie. Działa ona również jako repozytorium, w którym uczący się mogą wyszukiwać dodatkowe informacje szkoleniowe. Jest to doskonałe narzędzie do rozwijania kultury uczenia się w firmie.
  • Integracja z webinariami: Webinary są kluczowe dla uczenia się mieszanego. Prowadząc kursy, w ramach których odbywają się sesje webinarowe, chcesz mieć pewność, że wszystko przebiegnie tak sprawnie, jak to tylko możliwe, oraz że masz dostęp do swoich danych w ramach jednego rozwiązania. Połączenie ulubionych narzędzi do prowadzenia webinarów, takich jak Zoom, MS Teams, GoToMeeting czy Webex, umożliwi planowanie i zarządzanie sesjami webinarów w ramach platformy LMS. Najlepsze platformy LMS powinny zapewniać dodatkowe funkcje integracyjne, takie jak automatyczna lub samoobsługowa rejestracja, ankiety w czasie rzeczywistym, wirtualne pokoje podgrup i narzędzia monitorujące uwagę, ułatwiające wdrażanie modelu uczenia się mieszanego.
  • Raportowanie: Raportowanie to jedna z najcenniejszych funkcji LMS, z jakich kiedykolwiek będziesz korzystać. Jak bez niej ocenisz wpływ, jaki wywiera Twoje szkolenie blended learningowe? Raporty LMS powinny zawierać dane dotyczące postępów uczących się, odpowiedzi z ankiet, wyników egzaminów itp. Pomocna jest również możliwość eksportowania lub planowania raportów, aby trafiały one bezpośrednio do skrzynki odbiorczej. Raporty mogą również dostarczyć informacji na temat tego, jak działają programy uczenia się mieszanego, a także czego chcą się uczyć Twoi uczniowie i jak chcą to robić.

Należy pamiętać, że celem uczenia się mieszanego jest połączenie mocnych stron tradycyjnych i internetowych metod uczenia się, aby zapewnić uczącym się bardziej wciągające doświadczenie edukacyjne. Dzięki szkoleniom blended learningowym wykorzystasz to, co najlepsze z obu światów, przynosząc korzyści zarówno uczącym się, jak i instruktorom.

Czego szukać w platformie LMS, aby najlepiej obsługiwała strategię uczenia się mieszanego?

Aby platforma LMS najlepiej obsługiwała strategię uczenia się mieszanego, powinna posiadać szereg funkcji ułatwiających łączenie tradycyjnych metod nauczania z nauczaniem online. Źródła wskazują na kilka kluczowych elementów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Zarządzanie kursami: Dobra platforma LMS powinna umożliwiać łatwe tworzenie i organizowanie kursów z wykorzystaniem różnych formatów treści, takich jak pliki PDF, prezentacje, filmy i nagrania audio. Istotne jest, aby platforma pozwalała na przeciąganie i upuszczanie elementów, układanie treści w odpowiedniej kolejności i dostosowywanie ich do potrzeb uczenia się mieszanego.
  • Narzędzia do nauki społecznościowej: Platforma LMS powinna wspierać interakcję i współpracę między uczestnikami kursów oraz między nimi a prowadzącymi. Funkcje takie jak forum dyskusyjne, czaty grupowe czy możliwość udostępniania materiałów edukacyjnych pomagają w budowaniu społeczności uczących się i zwiększają zaangażowanie w kurs.
  • Integracja z webinariami: Webinary to ważny element uczenia się mieszanego, dlatego platforma LMS powinna bezproblemowo integrować się z popularnymi narzędziami do prowadzenia webinarów, takimi jak Zoom, MS Teams, GoToMeeting czy Webex. Integracja ta powinna obejmować m.in. możliwość planowania i zarządzania sesjami webinarowymi w obrębie platformy LMS, automatyczną rejestrację uczestników, udostępnianie ankiet w czasie rzeczywistym oraz monitorowanie obecności.
  • Raportowanie: Platforma LMS powinna oferować rozbudowane funkcje raportowania, które umożliwiają śledzenie postępów uczenia się, analizowanie wyników testów i ankiet oraz ocenę efektywności programu uczenia się mieszanego. Dostęp do szczegółowych danych pozwala na identyfikację obszarów wymagających poprawy i dostosowanie programu do indywidualnych potrzeb uczestników.

Pamiętaj, że wybór odpowiedniej platformy LMS to tylko jeden z elementów udanego wdrożenia strategii uczenia się mieszanego. Kluczowe jest również odpowiednie zaprojektowanie programu nauczania, dobór treści i metod nauczania oraz zapewnienie wsparcia zarówno uczestnikom, jak i prowadzącym.