Streszczenie

Nauczyciele akademiccy, aby sprostać wymaganiom nowoczesnej edukacji muszą otrzymać wsparcie zarówno metodyczne jak i narzędziowe związane z obsługą programów a także wsparcie mentalne. Było to szczególnie widoczne w okresie edukacji pandemicznej i zdalnego prowadzenia zajęć – wiele z ówczesnych wyzwań pozostało z nami na dłużej. Należy na to nałożyć znane problemy związane z edukacją pokolenia Z, dla którego na czele hierarchii narzędzi używanych do pozyskiwania informacji są smartfon, tablet lub laptop. Często wbrew sobie musimy dostosować nasz przekaz do oczekiwań tej generacji. Aby wprowadzić elementy nowoczesnej edukacji niezbędne są działania systemowe obejmujące takie elementy jak: rozbudowa zaplecza technicznego, szkolenia narzędziowe, szkolenia metodyczne, wsparcie mentalne, praca mentoringowa a także budowa wspólnoty edukacyjnej. Zasadniczym celem projektu jest realizacja tych działań w skali wydziału na bazie doświadczeń z edukacji pandemicznej. Jednym z podstawowych wymogów, które musi spełnić nowoczesna edukacja jest multimedialność, którą najlepiej jest realizować w postaci multimedia learning objects. Niezbędne jest także przeniesienie punktu ciężkości i nacisku z nauczania na wsparcie procesu uczenia się co postulował Sokrates (Nie mogę nikogo niczego nauczyć. Mogę tylko sprawić, że zaczną myśleć). Konieczne jest pokazanie Studentom jak się uczyć w efektywny sposób. Cenną pomocą w uczeniu może być flipped education, w której studenci zapoznają się z multimedialnymi materiałami zajęciowymi przed zajęciami, a czas zajęć poświęcony jest na active learning, twórcze rozwiązywanie problemów. Dodatkową zaletą z takiego podejścia jest możliwość skorzystania z formative assesment, czyli oceniania na bieżąco, nie tylko na podstawie sprawdzianów. W ramach projektu będzie również realizowana koncepcja blended learning, które to podejście należy odróżnić od kształcenia hybrydowego. Blended learning to w największym skrócie połączenie synchronicznymi zajęciami w sali z asynchronicznym ze swej natury e-Learningiem. Możliwe jest także alternatywne rozwiązanie – rozwijanie modelu Synchronous Online Flipped Learning Approach (SOFLA). Last but not least niezbędne jest włączenie procesu kształcenia sztucznej inteligencji, czyli ChatGPT – zarówno jako pomoc w uczeniu się jak i przygotowaniu zajęć. Wszystkie te zadania zostaną zrealizowane w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje semestr zimowy. W tym etapie zostaną opracowane rekomendacje dla nowoczesnej edukacji oraz przygotowane będą dwa wzorcowe kursy dla studentów. W drugim etapie odbędą się szkolenia (warsztaty, seminaria) dla pracowników i przeprowadzone zostaną dwa wzorcowe kursy. Wykonalność projektu gwarantują następujące czynniki. Wydział dysponuje odpowiednim zapleczem informatycznym i obsługującą je kadrą. Wydział ma pozytywne doświadczenia z czasu edukacji pandemicznej. Został uruchomiony kurs dla pracowników i przeprowadzone zostały praktyczne warsztaty. Wydawany był Informator Edukacyjny będący forum wymiany poglądów i opinii.