6 Modeli

Artykuł „Jakie są 6 modeli nauczania mieszanego? – LearnUpon” opisuje sześć różnych modeli nauczania mieszanego, zwanego również hybrydowym. Każdy model jest szczegółowo omówiony, w tym zalety i wady każdego z nich. Artykuł podkreśla, że ​​najlepszy model zależy od konkretnych potrzeb i zasobów organizacji oraz że ważne jest, aby zespoły ds. rozwoju i nauki korzystały ze swojego doświadczenia, wskaźników LMS i informacji zwrotnych od uczniów, aby wybrać model, który najlepiej spełnia cel szkolenia bez nadmiernego obciążania trenerów.

Jakie są główne modele uczenia mieszanego i czym się od siebie różnią?

Istnieje sześć głównych modeli uczenia mieszanego:

  • Model oparty na nauczaniu twarzą w twarz (face-to-face driver model): Ten model najbardziej przypomina tradycyjne doświadczenie w klasie. Uczniowie dołączają do webinaru lub spotkania na żywo (np. Zoom lub Google Meet), otrzymują instrukcje na żywo, a na zakończenie każdej sesji otrzymują pracę domową lub zadania do wykonania przed kolejną sesją. Wymaga to więcej czasu i energii od instruktora niż niektóre inne modele, ale może być bardzo skuteczne w przypadku uczniów, którzy potrzebują większej motywacji zewnętrznej.
  • Model odwróconej klasy (flipped model): Ten model jest podobny do modelu opartego na nauczaniu twarzą w twarz, z tą różnicą, że uczniowie otrzymują materiały i zasoby edukacyjne (często dystrybuowane za pośrednictwem platformy LMS) przed każdym wirtualnym doświadczeniem w klasie. Zwolennicy tego modelu uważają, że ma on potencjał, aby zwiększyć poziom przygotowania i interakcji wśród uczniów.
  • Model wzbogaconej wirtualności (enriched virtual model): Ten model pozwala uczniom na samodzielne ustalanie tempa nauki i ukończenie większości zajęć wirtualnie. Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w webinarach z instruktorem w dogodnym dla siebie czasie, ale ostatecznie to uczeń decyduje, w jakim stopniu jego nauka obejmuje interakcję na żywo z instruktorem.
  • Model elastyczny (flex model): Model ten oferuje uczniom możliwość ukierunkowania swojej nauki w sposób, który najlepiej im odpowiada. Mogą oni przechodzić między nauczaniem synchronicznym i asynchronicznym, zadaniami indywidualnymi, a nawet nauką grupową. Instruktorzy są dostępni, aby odpowiadać na pytania i udzielać informacji zwrotnej, ale to od uczestnika zależy, jak i kiedy korzysta z zasobów instruktora.
  • Model rotacyjny (rotation model): W tym modelu uczniowie są dzieleni na mniejsze grupy, a następnie przechodzą rotację między nauczaniem indywidualnym (zazwyczaj za pośrednictwem nagranego wcześniej webinaru), nauczaniem grupowym na żywo (za pośrednictwem Zooma lub innego narzędzia do webinarów) i zadaniami z zakresu samokształcenia. Tam, gdzie model elastyczny pozwala uczniom ostatecznie zdecydować, które metody uczenia się są najbardziej efektywne, model rotacyjny oferuje podobny poziom elastyczności, ale określony przez instruktora.
  • Model oparty na nauczaniu online (online driver model): Model ten oferuje maksymalny stopień autonomii ucznia. Uczestnicy przechodzą przez modele uczenia się we własnym tempie i zgodnie z własnym napędem i motywacją. Uczniowie mają możliwość komunikowania się z trenerami w razie potrzeby, ale taka komunikacja nie jest wymagana do ukończenia szkolenia. Model ten wymaga najmniej czasu i energii od instruktora.

Różnice między tymi modelami polegają głównie na:

  • Stopniu interakcji z instruktorem: Niektóre modele, takie jak model oparty na nauczaniu twarzą w twarz i model odwróconej klasy, wymagają dużej ilości interakcji z instruktorem, podczas gdy inne, takie jak model online, pozwalają na większą autonomię ucznia.
  • Stopniu elastyczności: Niektóre modele, takie jak model elastyczny i model rotacyjny, oferują uczniom dużą elastyczność w sposobie uczenia się, podczas gdy inne, takie jak model oparty na nauczaniu twarzą w twarz, są bardziej zorganizowane.
  • Rodzaju stosowanych narzędzi i technologii: Niektóre modele, takie jak model wzbogaconej wirtualności i model online, w dużym stopniu wykorzystują platformy LMS i inne narzędzia do nauki online, podczas gdy inne, takie jak model oparty na nauczaniu twarzą w twarz, mogą wykorzystywać bardziej tradycyjne metody nauczania.

Wybór najlepszego modelu uczenia mieszanego zależy od potrzeb i zasobów danej organizacji, a także od preferencji uczniów.

Jakie są zalety i wady każdego z modeli uczenia mieszanego?

Oto zalety i wady sześciu modeli uczenia mieszanego, o których mowa w źródłach:

1. Model oparty na nauczaniu twarzą w twarz (face-to-face driver model)

  • Zalety:
    • Może być bardzo skuteczny w przypadku uczniów, którzy potrzebują większej motywacji zewnętrznej.
    • Dobry wybór dla osób, które nie są biegłe w obsłudze technologii, ponieważ odzwierciedla tradycyjną klasę.
  • Wady:
    • Wymaga więcej czasu i energii od instruktora niż niektóre inne modele.

2. Model odwróconej klasy (flipped model)

  • Zalety:
    • Ma potencjał, aby zwiększyć poziom przygotowania i interakcji wśród uczniów.
  • Wady:
    • Wymaga więcej czasu i energii od instruktora, ponieważ uczniowie otrzymują materiały edukacyjne przed wirtualnym spotkaniem.

3. Model wzbogaconej wirtualności (enriched virtual model)

  • Zalety:
    • Doskonały dla zmotywowanych uczniów, którzy cenią sobie autonomię w nauce.
    • Uczniowie mają możliwość interakcji z instruktorem, czując się wspierani, bez konieczności uczestnictwa w obowiązkowych zajęciach na żywo.
  • Wady:
    • Źródła nie wymieniają żadnych wad tego modelu.

4. Model elastyczny (flex model)

  • Zalety:
    • Doskonały dla zmotywowanych uczniów, którzy rozumieją (lub chcą eksperymentować z) tym, jak różne metody nauczania wpływają na ich uczenie się.
  • Wady:
    • Instruktorzy muszą być „pod telefonem”, aby odpowiadać na pytania i udzielać informacji zwrotnej.
    • Niemotywowani uczniowie mogą po prostu trzymać się metody nauczania, która jest im najbardziej znana lub wydaje się najłatwiejsza lub najszybsza, zamiast korzystać z personalizacji, jaką oferuje ten model uczenia się.

5. Model rotacyjny (rotation model)

  • Zalety:
    • Może być bardzo skuteczny w przypadku uczniów, którzy preferują różne metody uczenia się, ponieważ łączy naukę samodzielną z nauką prowadzoną przez instruktora.
  • Wady:
    • Wymaga wysokiego poziomu organizacji ze strony instruktora.

6. Model oparty na nauczaniu online (online driver model)

  • Zalety:
    • Oferuje maksymalną autonomię ucznia.
    • Wymaga najmniej czasu i energii od instruktora.
  • Wady:
    • Niemotywowani lub niepewni uczniowie mogą czuć się zdezorientowani lub po prostu wykonywać zadania mechanicznie, nie osiągając głębokiego zrozumienia materiału kursu.

Który model uczenia mieszanego jest najbardziej odpowiedni dla różnych typów studentów i celów edukacyjnych?

Wybór odpowiedniego modelu uczenia mieszanego zależy od specyficznych potrzeb i celów edukacyjnych, a także od typu uczniów.

  • Model oparty na nauczaniu twarzą w twarz jest najbardziej zbliżony do tradycyjnego modelu nauczania i może być dobrym wyborem dla uczniów, którzy potrzebują większej motywacji zewnętrznej lub nie są biegli w obsłudze technologii. Jednak ten model wymaga więcej czasu i energii od instruktora.
  • Model odwróconej klasy może być korzystny dla uczniów, którzy są w stanie samodzielnie przyswoić materiał przed lekcją, co pozwala na wykorzystanie czasu na zajęciach na bardziej interaktywne ćwiczenia. Podobnie jak model oparty na nauczaniu twarzą w twarz, ten model wymaga również więcej czasu i energii od instruktora.
  • Model wzbogaconej wirtualności zapewnia większą elastyczność i autonomię ucznia, co może być korzystne dla zmotywowanych uczniów, którzy wolą uczyć się we własnym tempie. Uczniowie w tym modelu mają możliwość uczestniczenia w webinariach z instruktorem, ale nie jest to obowiązkowe.
  • Model elastyczny oferuje jeszcze większą elastyczność, pozwalając uczniom na wybór preferowanych metod nauki i tempa. Ten model jest odpowiedni dla zmotywowaonych uczniów, którzy są świadomi swoich stylów uczenia się. Jednak wymaga od instruktorów dużej dyspozycyjności.
  • Model rotacyjny łączy różne metody nauczania, co może być korzystne dla uczniów o różnych stylach uczenia się. Ten model wymaga jednak od instruktora wysokiego poziomu organizacji.
  • Model oparty na nauczaniu online oferuje maksymalną autonomię ucznia i jest najmniej wymagający dla instruktora. Może być odpowiedni dla doświadczonych i zmotywowanych uczniów, ale mniej zmotywowani uczniowie mogą potrzebować większego wsparcia.

Ostatecznie wybór najlepszego modelu uczenia mieszanego zależy od wielu czynników, takich jak cele edukacyjne, zasoby, styl uczenia się uczniów i preferencje instruktora. Źródła podkreślają znaczenie analizy potrzeb i możliwości przed wyborem konkretnego modelu.